Cand ploua si e un timp mohorat, nu toata lumea se simte in stare sa cante si sa danseze... Nici pe departe. Unii dintre noi pot cadea chiar intr-o stare de depresie, de anxietate si melancolie in tonuri cenusii, asemenea vremii de-afara. Asta pentru ca unele persoane sunt mai sensibile la conditiile meteo. Pentru aceasta stare, specialistii au inventat conceptul de meteosensibilitate, asociat depresiei sezoniere, direct influentata de capriciile vremii.
Soarele si cerul senin ne fac sa ne simtim bine, in timp ce temperaturile scazute si, mai ales, lipsa luminii naturale pot predispune la tulburari de natura depresiva: oboseala, pierderea interesului pentru activitatile de zi cu zi, inchidere in sine, nevoie compulsiva de a manca dulciuri, luare in greutate. Meteosensibilitatea se explica prin faptul ca diminuarea intensitatii luminii naturale duce, in organism, la cresterea productiei de melatonina, hormonul somnului, si la scaderea productiei de serotonina, hormonul fericirii. S-a dovedit prin studii ca predispozitia la meteosensibilitate este cu atat mai mare cu cat ne indepartam de Ecuator, si atinge apogeul in lunile ianuarie si februarie. Persoanele care lucreaza de dimineata pana seara in cladiri unde lumina soarelui patrunde prea putin sau chiar deloc pot avea simptomele amintite mai sus pe tot parcursul anului. Relaxarea, gandirea pozitiva, sportul si plantele ne pot ajuta sa ne depasim sensibilitatea fata de conditiile meteo. Una dintre plantele recomandate in astfel de cazuri este lavanda, cunoscuta inca de pe vremea romanilor, care o foloseau pentru proprietatile sale aromatice. Uleiul esential de lavanda este unul dintre varfurile de lance ale aromaterapiei moderne. In medicina ayurvedica indiana, lavanda este utilizata si ca antidepresiv. O alta planta benefica pentru dobandirea bunei dispozitii, calmarea starilor de anxietate si restabilirea echilibrului emotional este roinita. Mai multe despre meteosensibilitate si cum o putem combate aflati urmarind rubrica Ce se intampla, doctore?, difuzata la PRO TV si pe care o puteti viziona pe www.csid.ro.

Joi, 07 Iunie 2012 16:29

Coenzima Q10, intre mit si adevar

De la momentul descoperirii ei, in 1957, si pana astazi, coenzima Q10 continua sa faca obiectul a nenumarate studii. Fara coenzima Q10, cunoscuta si sub numele de vitamina Q10 sau ubichinona, se pare ca viata noastra nu ar fi posibila. Se vorbeste despre ea ca despre un adevarat elixir de sanatate, frumusete si longevitate. Dar ce este, de fapt, aceasta miraculoasa coenzima Q10? Vorbim despre o substanta liposolubila, puternic antioxidanta, cu un rol asemanator vitaminelor, prezenta in toate celulele organismului, mai ales in cele cu o activitate intensa (inima, creier, ficat). De-a lungul timpului, cercetarile au aratat ca este deosebit de importanta pentru functionarea la parametrii optimi a intregului organism. Ne-am putea gandi, de exemplu, la capacitatea coenzimei Q10 de a reduce hipertensiunea, de a trata insuficienta cardiaca si de a imbunatati performantele fizice.
Nelipsita din suplimentele nutritive si din cosmetice, coenzima Q10 regleaza producerea de energie in celulele organismului. In industria cosmetica, succesul de care se bucura se datoreaza efectului sau antirid si capacitatii de a reda pielii supletea si elasticitatea. Hofigal este primul brand romanesc care a inclus in formula unui produs cosmetic combinatia de coenzima Q10, ulei de catina si spirulina, pionierat rasplatit la saloanele de inventii de la Bruxelles si Geneva. Spre deosebire de alte vitamine, coenzima Q10 este sintetizata de organism. Problema este insa ca, dupa varsta de 20 de ani, capacitatea organismului de a o sintetiza se diminueaza, de aceea, odata cu inaintarea in varsta, se recomanda administrarea de suplimente alimentare pe baza de coenzima Q10. Inainte de a apela la suplimente, ar trebui sa ne indreptam atentia catre sursele de coenzima Q10 din alimentatie: pestele, sardinele, macroul si tonul, carnea de vita, de porc si de pui, spanacul, broccoli, soia, ouale, alunele. Sa nu uitam insa ca nu putem astepta ca o substanta, fie ea si uimitoarea coenzima Q10, sa ne imbunatateasca starea de sanatate peste noapte. Trebuie sa contribuim si noi, printr-un stil de viata echilibrat, bazat pe miscare, alimentatie sanatoasa si relaxare. Mai multe despre rolul si efectele coenzimei Q10 asupra organismului aflati din rubrica Tinerete fara batranete, difuzata la DIGI 24.

Marti, 05 Iunie 2012 19:04

Insomnia, simptom al depresiei usoare

Depresia usoara afecteaza intregul organism, atat in plan fizic, cat si in plan nervos, modificand modul in care gandim si ne comportam. Ne influenteaza felul in care ne raportam la noi insine si la cei din jur. Un mod de manifestare a depresiei usoare este si insomnia, care, netratata, devine de-a dreptul chinuitoare. Pe langa alimentatia echilibrata si un stil de viata sanatos, din care nu lipsesc miscarea si relaxarea, un remediu eficient in combaterea insomniei il reprezinta plantele medicinale cu efect calmant. Dintre acestea se remarca passiflora si valeriana.
In 2011, passiflora a fost desemnata planta medicinala a anului de catre un grup de cercetatori de la Universitatea din Wurzburg, care au luat in calcul atat rezultatele medicale demonstrate stiintific ale passiflorei, cat si valoarea ei cultural-istorica. De-a lungul timpului, passiflora si-a dovedit, nu numai prin utilizarea traditionala, ci si prin rezultatele cercetarilor riguroase, clinice si de laborator, calitatile calmante si de combatere a insomniilor. In starile de agitatie nervoasa si de insomnie, passiflora actioneaza ca sedativ, principalele efecte fiind produse de o serie de flavonoizi care reduc anxietatea si inhibitia anumitor neurotransmitatori. La randul ei, valeriana este indicata in tratarea diverselor tipuri de tulburari emotionale, dar si in calmarea unei serii intregi de dureri si afectiuni. Inca din Antichitate, medici precum Hipocrate, Dioscoride si Galenus recomandau valeriana ca remediu pentru insomnie. Valeriana contribuie la echilibrarea sistemului nervos, fiind folosita ca remediu in caz de palpitatii, insomnie, astm, angoasa, stres si anxietate, dar si in caz de oboseala cronica sau suprasolicitare intelectuala. La adulti, tinctura de valeriana inlatura dificultatea de a adormi, scade numarul de treziri nocturne si favorizeaza etapa cea mai odihnitoare a somnului, faza de somn profund fara vise. Eficienta este si combinatia de passiflora si valeriana (atentie insa in administrarea valerianei, pentru ca in ziua urmatoare putem resimti o usoara stare de ameteala). Alte sfaturi utile pentru un somn odihnitor aflati urmarind rubrica Ce se intampla, doctore?, difuzata la PRO TV si pe care o puteti viziona pe www.csid.ro.

Sambata, 02 Iunie 2012 10:15

Ingrijirea parului pe timp de vara

Soarele, vantul, apa sarata a marii sunt factori care agreseaza parul. Expunerea la soare confera pielii bronzul la care am visat un an intreg, dar poate degrada starea podoabei capilare. De aceea, in aceasta perioada a anului, parul are nevoie de o ingrijire speciala, care incepe cu alimentatia. Una dintre componentele fundamentale ale parului este keratina, substanta pe care organismul o sintetizeaza din proteine, precum cele continute in lapte, peste, fructe si seminte oleaginoase, cereale integrale. Un alt element important pentru frumusetea parului il reprezinta acizii grasi, mai ales Omega 3 si Omega 6. Fierul, zincul, grupul de vitamine B (in special B5, acidul pantotenic) si vitamina C sunt esentiale, putand fi sintetizate din alimente dintre cele mai diverse: de la cele de origine vegetala – miere, soia, nuci, patrunjel, morcovi, germeni de grau, la cele de origine animala – galbenus de ou, fructe de mare, carne slaba.
Pe langa alimentatia echilibrata, frumusetea parului se intretine si cu ajutorul produselor cu substante naturale active, dintre care un rol deosebit de important il are coenzima Q10, o enzima nelipsita din suplimentele nutritive si din produsele cosmetice, care regleaza producerea de energie in celulele organismului, avand un puternic efect antioxidant. Coenzima Q10 stimuleaza productia de keratina. Prezenta in formulele sampoanelor si balsamurilor, coenzima Q10 mentine sanatatea cuticulei capilare. Actiunea ei este potentata de asocierea cu gemoderivatele din muguri de ulm sau din mladite de afin. Recomandari utile pentru sanatatea si frumusetea parului puteti afla din rubrica Ce se intampla, doctore?, difuzata la PRO TV, pe care o puteti viziona pe www.csid.ro.

Te afli aici: Articole filtrate dupa data: Iunie 2012